Social media vs website voor bedrijven: voordelen/nadelen

Snel navigeren

Wanneer je eindelijk werk gaat maken van de online aanwezigheid van jouw bedrijf, kan het lastig zijn om te kiezen of je hoort bij team website of toch de kant moet kiezen van team social media. Bij veel ondernemers speelt dan ook steevast de vraag: moet ik kiezen voor een gratis sociale media platform of ben ik beter af met een eigen website.

 

Sociale media heeft een grote impact op ons dagelijkse leven en dus ligt het voor de hand dat veel (startende) bedrijven kiezen om alleen aanwezig te zijn op social media. Maar is dit wel slim?

 

In de blog van vandaag zullen we eens in de vraag duiken of je moet kiezen voor een eigen website of social media.

Nadelen social media voor bedrijven vs. een website

Beperkte aanpasbaarheid

Social media platformen zijn beperkt tot hun gebruikersinterface en functionaliteit. Je kunt de pagina van jouw bedrijf aanpassen door het toevoegen van een bedrijfsnaam en wat afbeeldingen en dat was het wel weer. Jouw profiel ziet er dus vrijwel hetzelfde uit als die van ieder ander bedrijf op het platform. Moeilijk dus om je als bedrijf te kunnen onderscheiden.

Sociale media is openbaar

Een van de beste aspecten, maar tegelijkertijd ook de lastigste is dat bijna alles op social media openbaar is. Klanten kunnen direct de interactie met je bedrijf aangaan door het stellen van vragen en kunnen ook snel antwoord krijgen. Maar, social media biedt personen ook de mogelijkheid om klachten in de openbaarheid te brengen en slechte reviews te plaatsen. Deze kunnen dan door de hele wereld gelezen worden. Voor jou als ondernemer betekent dit dat de socialmedia-accounts actief onderhouden moeten worden om dit soort dingen te voorkomen.

 

Je bent geen eigenaar van het platform

Als gebruiker heb je geen invloed op het beleid van het sociale platform. Sociale platformen komen en gaan en het kan zomaar gebeuren dat de site uit de gratie raakt. Misschien stopt Facebook er op een dag mee of stopt YouTube met het gratis kunnen posten van video´s. Als gebruiker heb je hierin geen zeggenschap. Wanneer de social media site besluit ermee te stoppen, zul jij als bedrijf weer van vooraf aan moeten beginnen met het opbouwen. Besluit het platform om voortaan geld te vragen aan bedrijven voor het gebruik, dan zul je het marketingbudget opnieuw moeten bekijken. Kiezen voor social media als de enige vorm van online aanwezigheid is dus een zeker risico.

Voordelen website

Een eigen website heeft veel voordelen vergeleken met een social media profiel.

Controle

Als je wilt opvallen en dingen op jouw manier wil doen is een website daarvoor het aangewezen middel. Je hebt totale controle over de lay-out, de inhoud en functies en mogelijkheden op een eigen website.

Volledige vrijheid

Een website geeft je als ondernemer alle vrijheid om te communiceren met je klanten op de manier die jij wil op het moment dat het jou uitkomt. Je kunt allerlei verschillende marketingtools inzetten zonder dat je afhankelijk bent van de voorwaarden van een social media platform.

Beschikbaarheid

Door online aanwezig te zijn ben je altijd en overal beschikbaar voor klanten. Ook wanneer een fysiek bezoek aan je bedrijf even niet mogelijk is. Hoewel klanten meer over je bedrijf kunnen leren op social media, is de eigen website 24/7 in te zetten als verkoper.

Social media: voordelen en gevaren

Gebruik van social media voor je bedrijf heeft twee belangrijke voordelen:

Technische kennis is niet nodig

Social media sites zijn ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn. Mensen van allerlei pluimage gebruiken social media, dus de techniek en de gebruikersinterface moeten gemakkelijk te hanteren zijn voor de gemiddelde gebruiker. Je hoeft als ondernemer dus geen techneut te zijn om snel up en running te zijn.

Gratis, dus niet duur

Op de meeste platformen kun je gratis een bedrijfspagina aanmaken. Ben je net gestart dan kan social media daarom een aantrekkelijke optie zijn.

Ondanks dat veel (beginnende) ondernemers overstag gaan bij de twee bovenstaande voordelen, kleven er aan het gebruik van social media zeker nadelen die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden. Een aantal gevaren van social media hebben we al genoemd: de openbaarheid van social media, het feit dat je bent overgeleverd aan het beleid van het platform en de beperkte mogelijkheden om op te vallen zorgen dat social media gewoon minder geschikt is als primaire plek voor jouw online aanwezigheid.

De conclusie die we kunnen trekken is:

 

Sociale media wordt het meest effectief gebruikt als toevoeging aan de website. Social media kan worden gebruikt om de eigen website te complimenteren, maar is zeker geen vervanging van een eigen website.

Laat een reactie achter

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email